Sterilisatie

Sterlisatie/castratie konijn
Een konijn kan al vruchtbaar zijn op 3-5 maanden leeftijd. Castratie of sterilisatie is de aangewezen behandeling om voortplanting te voorkomen. Wanneer er geen nakomelingen gewenst zijn kunt u mannetjes en vrouwtjes het best op vroege leeftijd van elkaar scheiden.

Sterilisatie/castratie voedster
Met sterilisatie van het vrouwtjes konijn bedoelen wij de operatie die in volksmond sterilisatie wordt genoemd. Het is eigenlijk een verkeerde benaming, bij een vrouwtjes konijn zou je ook moeten spreken van castratie. Bij deze operatie worden zowel de eierstokken als de baarmoeder en de baarmoederhals verwijderd.
Sterilisatie van een vrouwelijk konijn is mogelijk vanaf 6 maanden leeftijd. De meest optimale leeftijd is echter op 1 jaar leeftijd, dan is de operatie voor de dierenarts praktisch makkelijker uit te voeren en brengt het minder risico’s mee.
Wanneer u twijfelt om het mannetje of het vrouwtje te laten opereren adviseren wij - om medische redenen - om in ieder geval het vrouwtje te laten steriliseren. Een vrouwtjes konijn heeft namelijk grote kans op baarmoederkanker: 50-75% van de konijnen die niet gesteriliseerd worden heeft op 5-jarige leeftijd al kwaadaardige baarmoedertumoren.
Konijnen hebben een andere weefselstructuur, een andere anatomie en reageren anders op narcose dan honden en katten. Opereren zonder gasnarcose is niet van deze tijd! Ook de nazorg en pijnstilling behoeven veel aandacht en dragen bij aan een beter en sneller herstel.

Voordelen sterilisatie
- Niet meer vruchtbaar
- Geen kans meer op baarmoedertumoren
- Geen kans meer op baarmoederhalstumoren
- Geen schijndracht meer
- Geen baarmoederontsteking meer mogelijk
- Minder vechtlust

Nadelen sterilisatie
- Operatie nodig, er is tijd en zorg nodig voor herstel.
- Narcoserisico. Lees hierover meer in het hoofdstuk over operatie en narcose. Wij doen er alles aan om dit risico tot een minimum te beperken.
De operatie dient te worden uitgevoerd door een dierenarts die veel ervaring heeft met het opereren van konijnen.

Castratie Rammelaar
Ook een mannetjes konijn kan op 3-5 maanden leeftijd al vruchtbaar zijn. Er zijn meerdere redenen om een mannetjes konijn te laten castreren. De meeste mannetjes worden gecastreerd om te voorkomen dat er kleine konijntjes komen. Maar mannetjes kunnen ook agressief gedrag gaan vertonen ten opzichte van mensen en soortgenoten, hypersexueel zijn en ze kunnen sproeien in huis. Deze onaangename gewoontes worden in de regel minder of verdwijnen na de castratie.
Houdt er echter wel rekening mee dat een konijn tot 6-8 weken na de castratie nog vruchtbaar is.
Castratie van het mannetjes konijn kan vanaf 6 maanden leeftijd. De ingreep is eenvoudiger dan de sterilisatie van een konijn en een mannetjeskonijn is meestal eerder hersteld van de operatie. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de juiste narcose, goede pijnstilling en wanneer de dierenarts kundig is in het opereren van konijnen loopt u bij het laten castreren van een konijn weinig risico. Lees meer hierover in het hoofdstuk over operatie en narcose.