Fout
  • JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 64 niet laden

VHD

VIRAL HAEMORRHAGIC DISEASE (VHD)

VHD is een zeer besmettelijke ziekte die veroorzaakt wordt door een calicivirus. Deze ziekte heeft net als myxomatose meestal een dodelijk verloop. Er worden ook wel andere benamingen gebruikt zoals VHS, RHD of konijnenziekte.

Verspreiding
De ziekte verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, maar ook via ontlasting, door stekende insecten, via besmet materiaal en besmette voeding zoals vers gras. Zelfs uw eigen schoenzolen kunnen het virus meedragen.

Symptomen
De incubatietijd is kort, één tot drie dagen na de besmetting kunnen er al symptomen optreden. Kenmerkend voor deze ziekte is het ontstaan van bloedingen. Bloederige diarree en bloedneuzen worden vaak gezien. Het konijn zal stilletjes zijn, stoppen met eten en zich terugtrekken. Meestal zien we koorts, benauwdheid, en tekenen van ongemak. Er kan ook een heel acuut verloop zijn, waarbij geen enkel symptoom gezien wordt. Het konijn overlijdt plotseling zonder dat u iets van ziekte heeft kunnen zien.

Behandeling
Er bestaat geen goede therapie voor VHD. Als de symptomen mild zijn (wat echter zeer zelden het geval is), kan er geprobeerd worden een behandeling in te stellen. Er worden pijnstillers en vitaminen toegediend en u zal moeten zorgen dat het konijn blijft eten. Helaas verloopt de ziekte in bijna alle gevallen dodelijk ondanks de ingestelde therapie.

Hoe kun je de ziekte voorkomen?
Voorkomen van VHD kan alleen door het konijn jaarlijks te laten vaccineren.
De eerste vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 8 weken gegeven worden. Zeven dagen na deze vaccinatie heeft het konijn een goede bescherming tegen VHD. De vaccinatie mag niet aan zieke konijnen worden toegediend. Drachtige of lacterende konijnen mogen deze vaccinatie wel hebben.

Wanneer de ziekte is geconstateerd nadert de kans op besmetting voor andere konijnen in de omgeving de 100%. Het duurt drie maanden voordat het virus zelf niet meer in de omgeving aanwezig zal zijn. Preventieve maatregelen anders dan vaccinatie zijn niet zinvol.

Voorkomen is beter dan genezen!