Ontwormen

Wormen bij de kat

Er komen bij katten veel soorten wormen voor. De bekendste en de meest voorkomende zijn de lintworm en de spoelworm. Wormen kunnen lichamelijke klachten veroorzaken bij mens en dier, van hele vage klachten zoals spierpijn of griepachtige verschijnselen tot vitale klachten doordat orgaansystemen aangetast zijn. Daarom is belangrijk om de kat volgens een goed ontwormingsschema te behandelen tegen wormen.

Spoelworm

Spoelwormen komen bij kittens op jonge leeftijd al voor. Vrijwel alle katten raken in hun leven besmet met spoelwormen. Deze infectie lopen ze meestal op door opname van eitjes uit de omgeving of door het eten van tussengastheren. De infectie wordt ook overgebracht via de moedermelk. Spoelwormen zien eruit als spaghettisliertjes. Vaak zie je de besmetting niet met het blote oog, het is nodig om de ontlasting onder de microscoop te bekijken. Volwassen katten zullen zelf meestal niet veel klachten ondervinden van een infectie. Als er heel veel spoelwormen voorkomen kunnen ze last hebben van maag of darmen, een doffe vacht krijgen en soms zelfs magerder worden.

Lintworm

De lintworm is lang en plat. Je ziet meestal de segmentjes die eruit zien als rijstekorreltjes die soms nog bewegen. Een lintworm besmetting bij de kat zal meestal niet veel klachten geven. Soms zie je klachten van maag of darmen, ook kan de vacht doffer worden.

Een lintworm heeft om te overleven een tussengastheer nodig. Voor de meest voorkomende lintworm van de kat is de vlo de tussengastheer. Daarom moet een goed ontwormingsbeleid altijd gepaard gaan met het bestrijden of de preventie van vlooien.

Katten zijn echte jagers en het goed om te weten dat muizen en andere knaagdieren ook tussengastheren van de lintworm zijn. Katten die jagen hebben een veel grotere kans om besmet te zijn met lintworm. Mensen raken zelden besmet met lintworm van de hond. De lintworm die bij vossen voorkomt is echter wel gevaarlijk voor de mens, deze vossen-lintworm komt ook in zeldzame gevallen voor bij de kat.

Besmetting mens

Ontwormen is niet alleen belangrijk voor uw kat, maar ook voor u en voor kinderen. Bij mensen kan de spoelworm griepachtige verschijnselen veroorzaken. Bij kinderen is zelfs gebleken dat kinderen die een allergie of asthma hebben, deze versterkt kan worden door een spoelworminfectie. Bovendien zijn er bij mensen enkele gevallen van blindheid beschreven doordat de rondtrekkende larven van de honden spoelworm in het oog een infectie veroorzaakt hebben. Kinderen of volwassen mensen die wormpjes hebben, hebben deze echter niet van hond of kat zoals vaak gedacht wordt. Wormpjes die bij de mens voorkomen zijn veelal aarsmaden die alleen van mens op mens overgedragen kunnen worden. Deze nare beestjes overleven tot wel 14 dagen in de omgeving en kunnen zo voor besmetting zorgen. Voor meer informatie hierover kunt terecht bij uw huisarts.

Ontwormingsschema

Kittens                        3, 5 en 7 weken leeftijd

Jonge katten:             iedere maand tot een half jaar leeftijd

Volwassen katten:    om de 3 maanden

Rondom de dracht:   2 weken voor en 4 weken na de bevalling. Let op: niet ieder ontwormingsmiddel is geschikt voor het gebruik bij drachtige en zogende katten.

Er zijn verscheidene ontwormingsmiddelen verkrijgbaar in de vorm van pillen of pasta’s.

Voor katten zijn er ook pipetjes verkrijgbaar die in de nek gedruppeld moeten worden. Het ontwormen van katten is voor veel katteneigenaren hierdoor een stuk gemakkelijker geworden.

Niet alle middelen hebben dezelfde werking en niet alle middelen worden even goed verdragen. Laat u goed adviseren bij de aanschaf van een ontwormingsmiddel.

Wilt u uw kat niet onnodig ontwormen? Dan kunnen we eerst de ontlasting onderzoeken op wormeieren middels een 3-maandelijkse wormencontrole.

Katten die een hoog risico hebben op worminfectie, bijvoorbeeld katten die in kennels leven, dienen op geleide van ontlastingsonderzoek ontwormd te worden.

Hygiëne-maatregelen

Naast ontwormen kunt u zelf de volgende maatregelen nemen om de kans op besmetting te verkleinen.

• Verwijder zorgvuldig honden- en kattenpoep uit de kennel, de kattenbak, de tuin en de zandbak.
  • Laat katten hun behoefte doen op een kattenbak en verschoon deze regelmatig.
  • Reinig vaste ligplaatsen van honden en katten regelmatig (mand, vloer) Zandbakken moeten worden afgedekt zodat honden en katten er niet in kunnen.
  • Was de handen altijd na het tuinieren en na het verwijderen van honden- en kattenpoep.
  • Houd de nagels van uw kinderen kort en laat ze hun handen wassen na het (buiten) spelen en voor het eten.
  • Gebruik handschoenen bij het tuinieren.