Ontwormen

Wormen bij de hond

Er komen bij honden veel soorten wormen voor. De bekendste en de meest voorkomende wormen zijn de lintworm en de spoelworm. Wormen kunnen lichamelijke klachten veroorzaken bij mens en dier, van hele vage klachten zoals spierpijn of griepachtige verschijnselen tot vitale klachten doordat orgaansystemen aangetast zijn. Daarom is belangrijk om de hond volgens een goed ontwormingsschema te behandelen tegen wormen.

Spoelworm

Spoelwormen komen bij pupjes op jonge leeftijd al voor. De infectie wordt overgebracht via de moederkoek, via de melk en door besmetting uit de omgeving. Daarom moeten pupjes al op hele jong leeftijd ontwormd worden. Spoelwormen zien eruit als spaghettisliertjes. Vaak zie je de besmetting niet met het blote oog en is het nodig om de ontlasting onder de microscoop te bekijken.

Ongeveer 3% van de volwassen honden is besmet met wormen. Dit percentage is veel lager dan enkele jaren geleden mede doordat veel huisdiereigenaren zich aan een goed ontwormingsschema houden.

Lintworm

De lintworm is lang en plat. Je ziet meestal de segmentjes die eruit zien als rijstekorreltjes die soms nog bewegen. Een lintworm besmetting bij de hond zal meestal niet veel klachten geven.

Een lintworm heeft om te overleven een tussengastheer nodig. Voor de meest voorkomende lintworm van de hond is de vlo de tussengastheer. Daarom moet een goed ontwormingsbeleid altijd gepaard gaan met het bestrijden of de preventie van vlooien.

Mensen raken zelden besmet met lintworm van de hond. De lintworm die bij vossen voorkomt is echter wel gevaarlijk voor de mens.

Besmetting mens

Ontwormen is niet alleen belangrijk voor uw hond, maar ook voor u en uw kinderen. Wormen geven bij honden directe schade aan de darmen en geven daarbij vaak klachten aan maag of darmen. Bij mensen kan de spoelworm griepachtige verschijnselen veroorzaken. Bij kinderen is zelfs gebleken dat kinderen die een allergie of astma hebben, deze versterkt kan worden door een spoelworminfectie. Bovendien zijn er bij mensen enkele gevallen van blindheid beschreven doordat de rondtrekkende larven van de honden spoelworm in het oog een infectie veroorzaakt hebben. Kinderen of volwassen mensen die wormpjes hebben, hebben deze echter niet van hond of kat zoals vaak gedacht wordt. Wormpjes die bij de mens voorkomen zijn veelal aarsmaden die alleen van mens op mens overgedragen kunnen worden. Deze nare beestjes overleven tot wel 14 dagen in de omgeving en kunnen zo voor besmetting zorgen. Voor meer informatie hierover kunt terecht bij uw huisarts.

Ontwormingsschema

Pupjes:                      2, 4, 6 en 8 weken leeftijd

Jonge honden:           daarna maandelijks tot een half jaar leeftijd

Volwassen honden:    om de 3 maanden

Tijdens de dracht:       vlak voor de dekking en 2 weken na de geboorte, tegelijk met de pups. Bij een wormbesmetting tijdens de dracht dient, na overleg met de dierenarts, met een speciaal ontwormingsmiddel behandeld te worden.

Er zijn verscheidene ontwormingsmiddelen verkrijgbaar in de vorm van pillen of pasta’s.

Niet alle middelen hebben dezelfde werking en niet alle middelen worden even goed verdragen. Laat u goed adviseren bij de aanschaf van een ontwormingsmiddel.

Wilt u uw hond niet onnodig ontwormen? Dan kunnen we eerst de ontlasting onderzoeken op wormeieren middels een 3-maandelijkse wormencontrole.

Hygiëne-maatregelen

Naast ontwormen kunt u zelf de volgende maatregelen nemen om de kans op besmetting te verkleinen.

·         Verwijder zorgvuldig honden- en kattenpoep uit de kennel, de kattenbak, de tuin en de zandbak.

·         Laat katten hun behoefte doen op een kattenbak en verschoon deze regelmatig.

·         Reinig vaste ligplaatsen van honden en katten regelmatig (mand, vloer). Zandbakken moeten worden afgedekt zodat honden en katten er niet in kunnen.

·         Was de handen altijd na het tuinieren en na het verwijderen van honden- en kattenpoep.

·         Houd de nagels van uw kinderen kort en laat ze hun handen wassen na het spelen en voor het eten.